Press Room

Waarom is een aansprakelijkheidsverzekering belangrijk voor KMO-eigenaren?

Benoît Collin - Account Manager

Elk bedrijf wordt geconfronteerd met tal van risico’s. Uw risicoprofiel wordt hoofdzakelijk bepaald door de sector waarin u zich bevindt en de aard van uw bedrijfsactiviteiten. Als KMO-eigenaar bent u vaak niet alleen aansprakelijk voor uw eigen acties, maar ook voor die van uw werknemers. Doordat vergoedingen hoog kunnen oplopen, is het ten zeerste aanbevolen om uzelf correct te verzekeren.

Iedere bedrijfsactiviteit is anders. De verzekerbaarheid met betrekking tot de vermeende risico’s moet precies geanalyseerd worden aan het begin, maar ook en vooral tijdens de ontwikkeling van de activiteit. Risico’s zijn veranderlijk en kunnen op ieder moment toenemen.

De intra-Europese handelsbetrekkingen die zich ontwikkelen naar de VS en Canada kunnen bijvoorbeeld een verhoogd risico vormen. Daarnaast kan ook een schildersbedrijf dat gespecialiseerd is in het schilderen van hoogspanningsmasten een vergroot risico vormen. Daarom is het van cruciaal belang om beroep te kunnen doen op een adviseur die uw bedrijf begrijpt en de geschikte verzekering voor u vindt.

Afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten moet aandacht worden besteed aan verzekerde bedragen voor de verschillende dekkingen en garantiebepalingen zoals de BA uitbating, de BA na levering, toevertrouwde voorwerpen, onstoffelijke gevolgschade, onstoffelijke niet-gevolgschade en pure onstoffelijke schade. Een risico waar geen rekening mee wordt gehouden, creëert vaker wel dan niet uiterst schadelijke financiële gevolgen voor het bedrijf als er geen verzekeringsinterventie plaatsvindt. Daarom is het voor het voortbestaan van het bedrijf essentieel dat men de juiste dekking voor een specifiek risico neemt. 

Een pralineproducent verdeelde bijvoorbeeld zijn producten in winkels in zowel België als in het buitenland. Op een dag werd een grote hoeveelheid chocolade met pinda’s gemengd met de basischocolade. Een technische fout in een van de chocoladetanks lag aan de basis. Maar de etiketten waren al op de dozen geplakt met de vermelding dat de pralines allergeenvrij waren. Hierdoor zag het bedrijf zich genoodzaakt om de potentiële klanten te waarschuwen via de pers en alle dozen terug te roepen, uiteraard tegen hoge kosten. Gelukkig werd de extra garantie “first and 1/3 Party recall” verstrekt, gezien de aard van de activiteit. Hierdoor kon er rekening worden gehouden met de opnamekosten en het winstverlies van de verdelers.

Een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering hebben betekent niet alleen dat u beschermd bent  tegen onvoorziene tegenslagen. Op die manier toont u bovendien aan uw potentiële klanten dat u een vertrouwde partner bent om mee samen te werken, wat vervolgens een positief effect heeft op het aantrekken en aanwerven van talentvolle medewerkers.

De flexibele aanpak van Concordia zorgt ervoor dat we u altijd een oplossing kunnen bieden. Onze positie op de markt is sterk, wat onze onderhandelingsmacht bij de verzekeringsmaatschappijen vergroot. U kunt zich concentreren op uw bedrijf, terwijl wij verzekeringscontracten afsluiten tegen de beste prijs-kwaliteitverhouding. Neem vandaag contact met ons op voor oplossingen op maat voor uw bedrijf.

Deel dit artikel

Contacteer ons

Ons team is steeds bereid om naar u, naar uw behoeften en uw ambities te luisteren. 
Neem vandaag nog contact op. We helpen graag!